Welkom bij Regiopoortwachter Zuidoost
Lees hier volgende testimonial van MeatStreet
MeatStreet
“Ik ben gaan inzien dat we soms beter €1000,- aan preventie kunnen uitgeven dan dat ook maar één medewerker een week ziek is.”
‘Vlees op de kaart of ambacht op het bord’. Met deze slogan opent de website van Meatstreet. Bij het bedrijf – met vestigingen in Born, Schagen en Beverwijk – werken slagers met ‘heart & soul’. Vakmensen die, gehuld in witte jassen en de kou van de koeling trotserend, de sappigste biefstukjes, de mooiste ribeyes en het fijnste gehakt verwerken.
Dwingender
Zo omschreven klinkt werken bij Meatstreet als een droombaan. “Is ’t ook”, zegt Financieel Manager Patrick Kierkels, “maar desondanks kampten we een tijd terug met een extreem hoog ziekteverzuim: bijna 15%. Voor een relatief klein bedrijf (Meatstreet telt 125 medewerkers) was de financiële impact enorm; er moest iets gebeuren. Juist door onze omvang hebben we geen eigen P&O afdeling, dus verandering moest van buiten komen. In eerste instantie zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe arbodienstverlener. Onze hele aanpak in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter moest op de schop.” Verzekeraar Aegon bracht Meatstreet (destijds nog Farm Fresh) in contact met Regiopoortwachter Zuidoost, een ‘zusje’ van Thaeles. De aanpak sprak meteen aan. Patrick: “Die aanpak was veel dwingender dan we gewend waren. De casemanager van Regiopoortwachter Zuidoost vatte meteen de koe bij de horens. In no-time zaten we samen om tafel: de casemanager, iemand van Aegon en ik. En de bedrijfsarts, die hield direct spreekuur bij ons op locatie. Ziek en kom over drie weken nog maar eens terug, dat was er niet meer bij.”
Van aanpakken naar voorkomen
De nieuwe aanpak van Regiopoortwachter Zuidoost wierp direct zijn vruchten af. Na een intensief traject, waarbij betrokken partijen periodiek om tafel zaten om dossiers te bespreken, daalde het verzuim drastisch. Nu de aanzet was gemaakt, was Meatstreet klaar voor een volgende stap. Toen kwam ook de expertise van Thaeles van pas. “We wilden niet alleen verzuim aanpakken, maar het vooral ook voorkomen”, vervolgt Patrick. “Het werk bij Meatstreet is fysiek zwaar. Onze medewerkers staan de hele dag, vaak ook nog in een koude ruimte en sjouwen met zware stukken vlees. Daarin lag een oorzaak van het verzuim. In het kader van preventie hebben we samen met Thaeles verschillende stappen gezet. Denk aan een werkplekonderzoek, de introductie van een systeem voor taakroulatie en we hebben geïnvesteerd in betere werkplekken. Maar we investeren ook in de fysieke gezondheid van medewerkers door sporten te stimuleren en een fysiotherapeut beschikbaar te stellen.”
Mindset
Toch heeft de grootste verandering die Meatstreet heeft doorgemaakt, volgens Patrick te maken met de mindset bij directe leidinggevenden. Zij zijn het eerste aanspreekpunt bij verzuim. Ons streven is om iemand die zich op maandag ziekmeldt, op donderdag weer op de werkvloer te hebben. Dan is de wijze waarop een leidinggevende met zo’n ziekmelding omgaat, cruciaal. Dankzij Thaeles beschikken chefs nu over de juiste kennis en bagage. Ze weten wat ze wel en niet kunnen verwachten van hun medewerkers; ze zitten veel strakker in het proces. ‘Jij bent ziek, prima. Morgen bel je me terug om te vertellen hoe het met je gaat.’ In veel gevallen hoeft de bedrijfsarts er niet eens aan te pas te komen. Daar waar nodig, kunnen we opschalen.”
Effectief
Patrick ervaart de samenwerking met Thaeles als heel effectief en heel prettig. “Samen hebben we het ziekteverzuim kunnen terugbrengen naar 4%. Waar we toen frequent contact hadden, spreken we elkaar nu nauwelijks. En dat is een goed teken. Nu helpt Thaeles ons nog met specifieke verzuimgevallen. Dan is het fijn om zaken te doen met een bedrijf dat professionals uit verschillende disciplines in huis heeft. Elke verzuimsituatie is anders en vraagt dus ook om een andere aanpak.”
Door de samenwerking met Regiopoortwachter Zuidoost en Thaeles is Patrick op een andere manier naar verzuim gaan kijken. “Ik ben een financiële man, die houdt het liefst de hand op de knip. Maar ik ben gaan inzien dat ik soms beter €1000,- aan preventie kan uitgeven dan dat ik ook maar één medewerker heb die een week ziek is.”